Üzgün veya stresli bir ruh halindeyken mutfağa gidip bir şeyler yemek pek çok kişi için bir rahatlama aracıdır (1). Stres kaynaklı yemek, duygular ile beslenme düzeni arasında bir ilişki olduğunun örneğidir (1). Bu durum duygusal yeme olarak adlandırılır (1). Duygu durumundaki düşüklük nedeniyle yemeğe başvuran kişiler, sonrasında pişmanlık ve suçluluk hissedebilir ve bu duygular onların tekrar tekrar yemesine neden olarak kilo almalarına yol açabilir (1).
 

Duygu Durum Neden Yeme Düzenini Etkiler?
 

Duygusal yeme davranışı; iş hayatındaki stresten sağlık sorunlarına, ilişki problemlerinden ekonomik sıkıntıya kadar pek çok farklı sebebe bağlı olarak ortaya çıkabilir (1). Bu davranış şekli, kadınlarda erkeklere oranla daha sık görülür (1).

Negatif duygular, duygusal kaçınmaya ya da boşluk hissine neden olabilir (1). Yemeklerin bu boşluk hissini geçici olarak da olsa dolduran bir unsur olduğunu ve kişilerin bu “doyma” hissi için yemeğe başvurduğu düşünülmektedir (1). Duygusal olarak düşük bir durumdayken sosyal destek almama, stres veya üzüntü gibi duyguları azaltacak aktiviteler yapmama gibi durumlar da duygusal yemeye yol açabilir (1). Ayrıca stres altında vücutta yükselen kortizol hormonu düzeyleri de açlık hissini artırabilir (1). Fiziksel ve duygusal açlık arasındaki farkı anlamamak da duygusal yeme davranışını ortaya çıkarabilir (1).
 

Fiziksel Açlık ve Duygusal Açlık Arasındaki Farklar Nelerdir?
 

Yemek yemek, insanoğlunun hayatta kalması için yapması gereken temel bir davranıştır (1). Yaşamı devam ettirmek için gereken açlık hissi fiziksel açlık olarak tanımlanabilir (1). Duygusal açlık ise fiziksel bir açlık olmamasına rağmen kişinin duygu durumu nedeniyle açlık hissetmesidir (1).

Fiziksel açlık, zaman içerisinde yavaş yavaş gelişir ve kişinin canı çeşitli besin gruplarından yiyecekleri çeker (1). Fiziksel açlıkta kişi yemeye başladıktan bir süre sonra tokluk hissetmeye başlar ve yemeyi bırakır (1). Ayrıca fiziksel açlıkta kişinin yemek yemeyle ilgili olumsuz bir duygu hissetmez (1).

Duygusal açlık hissi aniden veya zamansız olarak ortaya çıkar (1). Kişinin canı sadece belirli yiyecekleri çeker (1). Yemek sırasında kişi tokluk hissetmez veya tıka basa yeme davranışı gösterir (1). Ayrıca kişi yemek yemeyle ilgili suçluluk, utanç gibi duygular hissedebilir (1).

Duygusal Açlığı Durdurmak için Ne Yapılmalı?
 

Duygusal açlık yaşayan kişiler, yemek yedikten sonra eskisinden de kötü hissettiği için bu durum bir çıkmaza girer (1). Kişinin yemeyle ilgili olumsuz düşüncelerinden kurtulması için destek alması gerekir (1).

Duygusal açlığı durdurmanın en temel yollarından biri negatif duygularla başa çıkma mekanizması geliştirmektir (1). Günlük yazmak, kitap okumak, yürüyüş yapmak; negatif duygulardan uzaklaşmaya yardımcı olabilecek uygulamalar arasındadırlar (1).

Hareket etmek de duygusal açlığı bitirmenin yollarından biridir (1). Düzenli egzersiz yapmak rahatlamaya yardımcı olabilir (1). Duygusal olarak yoğun bir anda iken yürüyüş yapmak, koşmak, bisiklet sürmek de duygusal yemenin önüne geçebilir (1).

2021596-EIP343-Dynavit129

Referanslar
  1. ‘https://www.healthline.com/health/emotional-eating#How-to-stop-emotional-eating’