İnsan vücudunda bulunan çinko miktarı yaklaşık olarak 2-3 gramdır (1). Bağışıklık sisteminin normal fonksiyonlarına katkı sağlayan çinko seviyesi rahatsızlık durumlarında değişkenlik gösterebilir (1).

Ciddi çinko eksikliği gelişmiş ülkelerde nadir görülen bir problemdir ancak orta ve hafif düzeydeki eksikliklerine sık olarak rastlanılır (1).
 

Çinko Nedir?

Çinko vücudun birçok işlevinin normal fonksiyonlarına katkı sağlayan bir besin maddesi elementtir (2). İnsan vücudunun çinko üretebilme kabiliyetine sahip olmaması nedeniyle çinkonun vücuda besin veya takviye gıda ürünleri vasıtası ile alınması gereklidir (2).

  • Çinko normal protein sentezine katkıda bulunur.
  • Çinko normal kemiklerin korunmasına katkıda bulunur.
  • Çinko normal saçın korunmasına katkıda bulunur.
  • Çinko normal tırnakların korunmasına katkıda bulunur.
  • Çinko normal cildin korunmasına katkıda bulunur.
  • Çinko normal görme yetisinin korunmasına katkıda bulunur.
  • Çinko bağışıklık sisteminin normal fonksiyonuna katkıda bulunur.
Çinko vücutta demirden sonra en fazla bulunan eser (dışarıdan alınması gereken) mineraldir ve vücuttaki tüm hücrelerde bulunur (2).

Çinko Hangi Besinlerde Var?

Çinko birçok bitkisel ve hayvansal gıdanın içeriğinde yer alır (2). Aynı zamanda kahvaltılık mısır gevreği ve atıştırmalık barlar gibi çeşitli gıda ürünleri de çinkonun sentetik bir formu ile desteklenebilir (2). Erkekler için günlük olarak tüketilmesi önerilen çinko miktarı 11 miligramdır (4). Çinko bulunan gıdalar içeren dengeli ve sağlıklı bir beslenme planı, vücut için gerekli çinko miktarının korunmasına katkı sağlayabilir (4).
 
Kırmızı et önemli bir çinko kaynağıdır (4). Yaklaşık olarak 100 gram kırmızı et 4,8 miligram çinko içerir (4).
 
Kabuklu deniz ürünleri, sağlıklı ve düşük kalorili çinko içeren gıdalardır (4).

Bu gıdalar dışında mercimek ve nohut gibi baklagiller, tohumlar, kuruyemişler, mandıra ürünleri, yumurta ve tam buğday ürünler de çinko içeren gıdalar arasında yer alır (4).


2021210-EIP120-Dynavit45

 

Referanslar
1- ‘https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK547698/’
2- ‘https://www.healthline.com/nutrition/zinc#what-it-is’
3- ‘https://www.medicalnewstoday.com/articles/263176’
4- ‘https://www.healthline.com/nutrition/best-foods-high-in-zinc’