Hamilelik süresince sağlıklı beslenme düzeninin oturtulması hem anne hem de bebek sağlığını olumlu etkiler. Ayrıca bebeğin anne karnındaki gelişimine katkıda bulunur (1). Bu nedenle anne adayının beslenmesine dikkat etmesi gerekir (2).

Sağlıklı Bir Beslenme Düzeni Kurun

Farklı çeşitte yiyecek ve içecekten oluşan bir beslenme düzeni oluşturulmalıdır (1). Bu düzen içerisinde; sebze ve meyve, tahıllar, süt ve süt ürünleri, protein içeriği yüksek besinler yer almalıdır (1). Sağlıklı bir beslenme için tüketilen besinlerin türü ile birlikte miktarı da önem taşır (1). Yemeğe başlamadan önce tabağa, bardağa, kaseye konan besinlerin porsiyonuna dikkat edilmelidir (1).

Besin Çeşitliliği Sağlayın​

Sağlıklı bir öğün için sebze ve meyve grubunun tabağın yarısını kaplaması gerekir (1). Tercih edilen sebze ve meyveler; taze, kurutulmuş, konserve edilmiş olabilir (1). Yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı meyveler, narenciye, baklagil ve nişastalı sebzeler; bu besin grubu için tüketilebilecek seçeneklerdir (1).

Tahıl grubu için özellikle tam tahıllı besinlerin tüketilmesi tavsiye edilir (1). Yulaf, esmer pirinç, patlamış mısır, tam tahıllı ekmek gibi yiyecekler; tahıl grubu içerisinde tercih edilebilir (1).

Süt ve süt ürünleri tüketiminde az yağlı ya da yağsız olanlardan seçilmesi faydalı olur (1).

Protein içeriği yüksek yiyecekler çeşitlendirilerek farklı tür besinlerle protein ihtiyacı karşılanabilir (1). Deniz ürünleri, kırmızı ve beyaz et, yumurta, baklagiller, soya ürünleri bu grupta yer alır (1).

Ambalajlı ürünleri satın alırken besin değerleri tablosunu incelemek gerekir (1). Yüksek miktarda sodyum, doymuş yağ ve şeker içeren besinlerden uzak durulmalıdır. (1). Tereyağ gibi hayvansal yağlar yerine bitkisel yağlar tercih edilmelidir (1).

 

Multivitamin Takviyesi Alın

Dengeli ve besin çeşidi açısından zengin gıdalarla beslenmek, bebeğin gelişimi açısından, gerekli besinlerin alınmasının en iyi yoludur (4). Ancak bazen sadece diyetle, vücudun ve bebeğin ihtiyaç duyduğu nütrientler alınamayabilir (4).
Hamilelikte; demir, kalsiyum, folik asit gibi vitamin ve minerallere olan ihtiyaç artmıştır (4). Anne adayları, bu vitamin ve mineral bakımından zengin içeriğe sahip gıda takviyelerini kullanmayı tercih edebilir (4). Kendisi ve bebeği için en uygun multivitamin seçeneklerini öğrenmek için bir doktora başvurması fayda sağlayabilir (4). Ayrıca multivitaminler genellikle DHA, EPA gibi omega 3 yağ asidi çeşitlerini içerir. Omega 3 yağ asitleri, bebeğin beyin gelişimi için oldukça önemlidir (4).

Sigara ve Alkolden Uzak Durun

Hamileliğinde sigara kullanan annelerden doğan bebekler, sigara kullanmayan annelerden doğan bebeklere göre daha düşük doğum ağırlığı ile dünyaya gelir (4). Ayrıca bu bebekler, ileri yaşlarda öğrenme güçlüğü gibi problemlerle karşılaşabilir (4).
Alkol, bebek gelişimi üzerinde ciddi derecede olumsuz etkilere neden olur (4).
Tüm bunlar göz önüne alındığında anne adaylarının sigara ve alkol kullanımını bırakması gerekir (4).
 

202142-EIP38-Dynavit6

Referanslar
  1. ‘https://wicworks.fns.usda.gov/wicworks/Topics/PregnancyFactSheet.pdf’
  2. ‘https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4924183/ 1. ve 3. Paragraf’
  3.  ‘https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3575894/#:~:text=Poor%20maternal%20outcomes%20include%20increased,postpartum%20hemorrhage%2C%20and%20puerperal%20endometritis. 1. Paragraf’
  4. ‘https://www.healthline.com/health/pregnancy/dos-and-donts#Overview’