Deri dış etkenlere karşı vücudumuzu koruyan bir organımızdır. Vücudumuzu saran deri bağışıklık sisteminin bir parçası olmakla beraber bazı hormonları da üretir. Cilt sağlığı tıpkı genel sağlık gibi genel yaşam kalitesini etkiler. Sağlıklı ve güzel bir cilt genel güzellik kavramının adeta bir parçası olmuştur. Bu nedenle cildin yaşlanmasını geciktirmek, daha sağlıklı ve parlak görünmesini sağlamak için çalışan dev bir endüstri bulunur. Peki tıbbın ve kozmetik sektörünün, ciltteki yaşlılık etkilerini gidermeye yönelik sundukları çözümler dışında bizler cilt sağlığımızı korumak için neler yapabiliriz?  
 

  1. Sigara içmek: İlk kez 1856'da yayınlanan bir makalede sigara içenlerin daha solgun bir cilt  ve kırışıklıklara sahip olduğu açıklandı.(2) Takip eden yıllar boyunca bu düşünceyi destekleyen yüzlerce araştırma yapıldı.(1) Şu anda sigara içmenin erken kırışıklığa yol açtığı kanıtlanmış durumdadır. (1)  Sigara içmek kollajen ve elastini parçalayan bir enzim salgılanmasına yol açar. Ayrıca kan damarlarının büzüşmesine ve böylece deriye giden besin ve oksijenin azalmasına neden olur.(2,18) 
  2. Güneş ve ultraviyole ışınlar: Yapılan çalışmalar korunmasız olarak uzun süre güneşlenmenin 15 yaşından itibaren ciltte kırışıklıkları başlattığını gösterdi.(3,4)  Kırışıklıklar güneşe maruz kalan bölgelerde kapalı kalan bölgelere nazaran daha fazladır. Güneş kremlerinin kırışıklık oluşumunu azalttığı gözlenmiştir. Güneşe çıktığında cildi çabuk kırmızılaşanlarda kırışıklık oluşumu daha fazladır. (11)
  3. Çok şeker tüketmek: Unlu ve şekerli gıdaları çok tüketmenin vücutta bir seri reaksiyon sonucu ciltte kırışıklık artmasına neden olduğu gösterilmiştir. (5)
  4. Stres: Stres anında vücuttan salgılanan epinefrin, norepinefrin ve kortizol cildin erken yaşlanmasına yol açmaktadır. (1) Kortizol kollajen ve elastinin parçalanmasına yol açar. Kronik stres vücutta bir tür iltihabi süreci başlatır ve hem vücut yaşlanması hem de cilt yaşlanması ile sonuçlanır.(12)
  5. Yetersiz veya kalitesiz uyku: Yapılan çalışmalar az veya kalitesiz uykunun ciltte yaşlanma sürecini hızlandırdığını göstermiştir.(6,7,8) Uyku esnasında cilt kendisini yeniler. Uyku sürecinde cildin kan akışı artar, kollajen sentezi yükselir ve cilt ultraviyole ışınlardan kaynaklanan zararı onarır.(14)
  6. Yüzüstü uyumak: Yan yatışlar veya yüzüstü yatışlarda yüzün yastığa temas eden bölgelerinde çizgiler meydana gelir. Buna uyku çizgileri denir. Gençlerde uyku çizgileri hemen düzelirken, yaş ilerledikçe çizgiler kalıcı hale gelir. Bu nedenle uzmanlar tarafından mümkünse yüz yukarıya gelecek şekilde yatmak tavsiye edilir. (10,20)
  7. Bilgisayar ve cep telefonu  ile fazla zaman geçirmek : Son çalışmalar elektronik aletler tarafından yayılan mavi ışığın en az güneş ışınları kadar cilde zararlı olduğunu göstermektedir.(9,13)
  8. Cilt temizliğine önem vermemek : Yatmadan önce yüzü yıkamak veya temizleme mendili ile cildi temizlemek tavsiye edilir. (1)
  9. Aşırı alkol tüketimi: Alkol tüketimi, tüketim miktarı ile orantılı olarak yaşlanmayı hızlandırır. Orta düzeyde içicilerde yüz hacminde hafif kayıp ve göz altı morlukları gözlenirken, ağır içicilerde ciltte kollajen sentezinin bozulmasına bağlı yaşlanma belirtileri oluşur.(16)
  10. Güneş gözlüğü kullanmamak: Güneş gözlüğü kullanmamak göz çevresinde erken kırışıklıklara neden olmaktadır. (19)
  11. Çok fazla mimik hareketi örneğin göz kısma, alın kırıştırma: Yüzde meydana gelen kırışıklıklar yüz ifadesinin sonucu da oluşabilir. Örneğin kaş çatanlarda iki kaşın ortasında kırışıklık, sürekli gülümseyenlerde ağız kenarında kırışıklık, konuşurken anlını kırıştıranlarda alın çizgileri oluşması gibi durumlar meydana gelebilir.(17)
  12. Az sebze ve meyve tüketmek: Sebze ve meyveler içerdikleri C vitamini ve antioksidanlar nedeniyle cildin kendini yenilemesine yardımcı olurlar. Sağlıklı cilt bol miktarda C vitamini içerir. C vitamini kollajen sentezini uyarır ve cildi ultraviyole ışınların yaptığı hasara karşı korur.  (15, 22)
  13. Az su tüketmek: Genel vücut sağlığı gibi cilt sağlığı için de yeteri kadar su içilmelidir. Su, cildin nemli ve elastik kalmasını sağlar. (21)
  14. Egzersiz yapmamak: Egzersiz yapmak vücutta kan dolaşımını ve buna bağlı oksijen seviyesini artırarak cildin kollajen yapmasını hızlandırır.(15)
2020389-EIP233-Dynavit Collagen & Hyaluronic Acid Tablet8

Referanslar

  1. https://www.‌ncbi.‌nlm.‌nih.gov/pmc/articles/PMC5706759/
  2. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/expert-answers/smoking/faq-20058153
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4344124/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3790843/
  5. https://www.skintherapyletter.com/aging-skin/glycation/
  6. https://www.webmd.com/beauty/features/beauty-sleep#
  7. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/beauty-sleep#
  8. Sundelin T, ‌Lekander M, ‌Kecklund G, Van ‌Someren ‌EJW, ‌Olsson A, ‌Axelsson J. - ‌Cues of ‌fatigue: ‌eff ‌ects of ‌sleep ‌deprivation on ‌facial ‌appearance. ‌SLEEP. 2013;9:1355–1360. ‌[PMC ‌free ‌article] ‌[PubMed]
  9. https://www.‌healthygem.com/‌health/bad-everyday-habits-can-cause-‌wrinkles/5/‌
  10. https://www.‌bustle.com/articles/165403-11-everyday-habits-that-can-cause-‌wrinkles-affect-your-skin‌
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4853009/
  12. https://www.‌insider.com/does-stress-cause-‌wrinkles‌
  13. https://skinresourcemd.com/blogs/skin-care-101/is-‌the-light-from-my-computer-screen-damaging-my-skin
  14. https://www.‌healthline.com/‌health/‌beauty-skin-care/‌beauty-‌sleep#2
  15. https://www.‌webmd.com/‌beauty/ss/slideshow-skin-‌beauty‌
  16. https://www.webmd.com/mental-health/addiction/ss/slideshow-alcohol-aging
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22092807
  18. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/expert-answers/smoking/faq-20058153
  19. https://www.health.com/condition/eye-health/the-best-sunglasses-for-healthy-eyes?
  20. https://www.sleep.org/articles/wrinkles-from-sleep/
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4529263/
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579659/

Lütfen bekleyiniz...