Likopen Nedir, Ne İşe Yarar?
 

Bir bitki besin maddesi olan likopen, domates, karpuz ve pembe greyfurt gibi kırmızı ve pembe meyvelere karakteristik rengini veren karotenoit pigmentidir. Oldukça bilinen ve çeşitli özelliklere sahip bir maddedir.(1)
 

Likopen Nedir?
 

Likopen, meyve ve sebzelere kırmızı renk verici özellikte, doğal bir kimyasaldır. Karotenoidler adlı pigment grubunda yer alır. Severek tüketilen domates, karpuz, kırmızı portakal, pembe greyfurt, kayısı, kuşburnu ve guavalar likopen içerir. Bir fincan (240 mL) domates suyu yaklaşık 20 mg likopen içerirken, bir porsiyon taze domates 4 mg ile 10 mg arasında likopen içerir. Çiğ domateslerin ısıl işlemden geçirilmesiyle, örneğin domates suyundan, salça veya ketçap yapımı sırasında, aslında işlenmemiş üründeki likopen, vücut tarafından daha rahat kullanılabilecek bir şekle dönüştürülmüş olur. Vücut için takviyelerdeki likopenin de, yiyeceklerde bulunan likopen kadar kullanımı kolaydır.(2)
 

Likopenin Bulunduğu Besinler Nelerdir?
 

Yoğun pembe ile kırmızı renge sahip tüm doğal yiyecekler genellikle çeşitli miktarlarda likopen barındırır. Domates en önemli likopen kaynaklarından biridir ve domates ne kadar olgunlaşırsa o kadar likopen içeriyor demektir. Ancak elbette bu maddeyi başka gıdalarda da bulabilirsiniz.

100 gramında en çok likopen içeren yiyeceklerin listesi aşağıdaki şekildedir:

· Güneş altında kurutulmuş domates: 45.9 mg
· Domates püresi: 21,8 mg
· Guava: 5,2 mg
· Karpuz: 4.5 mg
· Taze domates: 3.0 mg
· Konserve domatesler: 2,7 mg
· Papaya: 1.8 mg
· Pembe greyfurt: 1.1 mg
· Tatlı kırmızı biber (pişmiş hali): 0,5 mg

Şu anda likopen için önerilen belirli bir günlük alım miktarı bulunmamaktadır. Bununla birlikte, mevcut bazı araştırmalar, günde 8-21 mg arasında likopen alımının yararlı olabileceğini göstermektedir. Likopeni gıdalardan alabileceğiniz gibi, takviye şeklinde de bulabilirsiniz. Takviye kullanımı konusunda doktorunuza danışmalısınız. (1)
Hamilelik veya emzirme durumunda olduğu gibi, bireyin yaşı, genel sağlık durumu ve diğer bazı koşullara göre, kişiye uygun likopen tüketim miktarı farklılık gösterir.

Şu anda likopen için uygun doz aralığını belirlemek adına, yeterli bilimsel bilgi henüz bulunmamaktadır.
Gıdalardan doğal olarak elde edilebilen likopeni tüketirken, her gıdada olduğu gibi aşırıya kaçmamaya özen göstermeniz yararlı olur. Doğal ürünlerin her zaman, mutlak şekilde güvenli olmadığını ve dozajların önemli olabileceğini göz ardı etmeyin. Takviyeler konusunda ise, ürün etiketleri ile ilgili talimatları dikkatle takip ettiğinizden emin olun ve kullanmadan önce eczacınıza, doktorunuza veya başka bir sağlık uzmanına danışın.(2)

2021357-EIP203-Dynavit81