Multivitamin Kullanımı ve Dikkat Edilmesi Gerekenler
 

Multivitaminler dünya üzerinde en sık kullanılan takviye edici gıda ürünleri arasında yer alır (1). İçeriğinde birçok vitamin ve minerali bulunduran bu ürünlerde mikro besin maddelerinin düzeyi markadan markaya değişkenlik gösterebilir (1). Bu nedenle aşırı vitamin kullanımı gibi istenmeyen durumların oluşmasını önlemek adına ürün içerikleri hakkında bilinçli olmak ve hangi ürünün sizin için en iyisi olduğu konusunda hekimlerinizden destek almak önemlidir (3).
 

Vitaminler Hangi Durumlarda Kullanılmalıdır?
 

Vitaminler genel olarak dengeli ve sağlıklı bir beslenme programı vasıtasıyla vücuda alınabilen maddelerdir (3). Ancak beslenme alışkanlıkları, yaşlanma ya da çeşitli problemler sebebiyle bazı kişilerde vitamin gereksinimi ortaya çıkabilir (1).

B12 vitamini emilimi yaşlanmayla birlikte azalabilir (2). Bu kişilerde aynı zamanda kalsiyum ve D vitamini takviyelerine de ihtiyaç duyulabilir (1). Vegan ve vejeteryan beslenme planı uygulayan kişiler hayvansal kaynaklı gıdalarda yer alan mikro besin maddelerine yönelik olarak takviyeye gereksinim duyabilir (1).

Vitaminler Ne İşe Yarar?
 

Vitaminler insanlar için gerekli olan organik moleküllerdir (2). Her canlı kendi türüne özel vitamin gereksinimi duyar (2). İnsan vücudu çoğu vitamini üretebilme yetisine sahip değildir (2). Üretilemeyen ya da üretimi yeterli düzeyde olmayan vitaminler besinler veya takviye edici gıda ürünleri vasıtası ile vücuda alınabilir (2).

Vitaminler temel olarak yağda veya suda çözünebilmelerine göre 2 grupta incelenir (2). A, D, E ve K vitaminleri yağda çözünen vitaminler olup vücutta daha sonra kullanılmak amacıyla depolanabilirler (2). Tüketilen gıdalar içerisinde yer alan yağ yapıdaki maddeler bu vitaminlerin emilmesinde vücudun normal fonksiyonlarını destekleyici özellik gösterirler (2). Bu vitaminlerin işlevleri en genel haliyle şu şekilde özetlenebilir:

  • A vitamini normal görme yetisine katkıda bulunan vitamindir (2).
  • Normal diş ve kemiklerin korunmasında D vitamini katkı sağlar (2).
  • K vitamini normal kemiklerin korunmasına katkıda bulunur (2).
Yağda çözünen vitaminlerin aksine suda çözünen vitaminler vücutta depolanmazlar (2). Böbrekler vasıtasıyla idrara geçerek kısa süre içerisinde vücuttan uzaklaştırılan bu vitaminler C vitamini ve B grubu vitaminlerdir (2):
  • C vitamini, dişlerin; kemiklerin; kıkırdağın; cildin ve kan damarlarının normal fonksiyonu için gerekli olan normal kolajen oluşumuna katkıda bulunur. (2).
  • Tiamin (B1 vitamini), riboflavin (B2 vitamini) ve niasin (B3 vitamini) normal enerji oluşum metabolizmasına katkıda bulunurlar (2).
  • Pantotenik asit (B5 vitamini) normal enerji oluşum metabolizmasına katkıları dışında steroid yapıdaki hormonların normal üretimini de destekleyici özellik gösterir (2).
  • B6 vitamini normal kırmızı kan hücreleri oluşumuna katkıda bulunur (2).
  • Karbonhidrat, yağ ve protein gibi makro besin maddelerinin normal metabolizmasına katkıda bulunan biotin (B7 vitamini) aynı zamanda normal saçın korunmasında da katkı sağlar (2).
  • Düşük folat düzeyinin anne karnındaki bebeğin gelişiminde çeşitli problemler ile ilişkili olması nedeniyle folik asit olarak bilinen B9 vitamini özellikle gebelik döneminde dikkat edilmesi gereken bir vitamindir (2).
  • B12 vitaminin hücre bölünmesinde görevi vardır ve normal kırmızı kan hücresi oluşumuna katkıda bulunur (3).
2021359-EIP205-Dynavit83

Referanslar
1- ‘https://www.healthline.com/nutrition/do-multivitamins-work#_noHeaderPrefixedContent’
2- ‘https://www.medicalnewstoday.com/articles/195878#_noHeaderPrefixedContent’
3- ‘https://www.webmd.com/diet/health-benefits-of-multivitamins#1’