Sizi Mutlu Edecek Yiyecekler

Leziz bir hamburger, bir tabak yağlı patates kızartması veya şekerli atıştırmalıklara kim hayır diyebilir ki? Karşı konulamaz görünen bu besinler geçici olarak sizi mutlu edebilir. Fakat anlık mutluluk veren besinlerin tüketimi beslenme rutininiz haline geldiğinde sağlığınız ciddi şekilde etkilenebilir. Beslenmenizde yer vereceğiniz yiyecekleri seçerken yiyeceklerin içerikleri ve içeriklerin etkilerini bilmeniz doğru beslenme diyeti uygulamanıza yardımcı olacaktır.

Günlük hayatın koşuşturmacası, iş stresi, kişisel problemler gibi pek çok etken kendinizi mutsuz hissetmenize neden olabilir (1). Böyle anlarda bazı kişiler öğün atlamayı tercih ederken, bazı kişiler de kendini iyi hissetmek için zararlı atıştırmalıklara yönelir. Her iki tercih de daha mutsuz hissetmenize yol açabilir. Neyse ki hem tüketirken sağlığınızı koruyan hem de her lokmada sizi mutlu edecek pek çok yiyecek vardır.
 

  • Bitter Çikolata
Çikolatayı düşünmek bile mutlu olmayı sağlarken araştırmalar da çikolatanın mutluluğa katkısını doğrulamaktadır. Özellikle bitter çikolata, beyninizdeki iyi hissettiren kimyasalları artırabilecek bileşikler açısından zengindir (2). Tadının yanı sıra dokusu ve kokusuyla da keyif veren bir yiyecektir. Aynı zamanda çikolata önemli bir magnezyum deposudur. Magnezyum yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunur(3).
 
  • Kahve
Yapılan çalışmalarda araştırmacılar, sabah tüketilen kahvenin zevkle bağlantılı olduğunu ve kişiye enerji verdiğini gözlemlemiştir (4). Gün içerisinde arkadaşlarla sohbet eşliğinde yavaş yavaş tüketilen 1-2 fincan kahvenin, sakinlik, mutluluk ve keyif verdiği bilinmektedir.
 
  • Muz
Muzun potasyum bakımından zengin olduğu herkes tarafından bilinir (5). Potasyum normal kas fonksiyonlarına ve normal kan basıncının korunmasına katkıda bulunur. Fakat muz aynı zamanda kişinin modunu yükseltir, serotonin üretimini destekler. (7).
 
  • Tam Tahıllılar
Stres seviyesi arttığında karbonhidrat açısından zengin yiyeceklere ihtiyaç duyarsınız. Böyle anlarda daha cazip görünen kurabiyeler veya çeşitli çerezler yerine tam tahıllı ekmek ya da makarna, yulaf ezmesi, nohut, buğday, fasulye, kinoa, esmer pirinç gibi tam tahıllı yiyecekler tercih ederek bağırsaklardaki yararlı bakterilerin sayısını artırabilir ve ruh halinizi olumlu yönde etkileyebilirsiniz (8).
 
  • Somon
Omega-3 ve B12 vitamini bakımından oldukça zengin olan somon, mutlu hissetmenize yardımcı olabilir (9).
 
  • Üzüm
Resveratrol olarak adlandırılan bir madde içerdiği bilinen üzüm, ruh halini iyileştirip mutlu hissetmenize yardımcı olur (10).
 
  • Probiyotikler
Bağırsaklar ikinci beynimiz olarak kabul edilir (11) . Bağırsaklarda bulunan bakteriler, bağışıklık sistemi için oldukça büyük öneme sahiptir. Sağlıklı ve düzenli çalışan bağırsak, bağırsak-beyin aksının işleyişine önemli katkı sağlar. Probiyotikler çok değerlidir. Fermente süt ürünleri, kefir, yoğurt gibi probiyotikler mikroorganizma içerir. Probiyotik mikroorganizmalar sindirim sistemini düzenlemeye ve bağışıklık sistemini desteklemeye yardımcı olur. Bu nedenle probiyotiklere diyetinizde yer vererek kendinizi daha mutlu hissedebilirsiniz.
 
  • Portakal
Portakal, müthiş bir C vitamini deposudur (12). C vitamini cildin normal fonksiyonu için gerekli olan normal kolajen oluşumuna katkıda bulunur (13). Görünüşünüzde meydana gelen bu olumlu değişim mutluluğunuza katkı sağlar.
 
  • Ispanak
Temel Reis’in gücünün kaynağı olarak akıllara kazınan ıspanak, içerdiği A vitamini, kalsiyum, demir ve folik asit sayesinde kendinizi mutlu hissetmenize yardımcı olur (14).
 
  • Zerdeçal
Doğu Asya mutfağından tüm dünyaya yayılan zerdeçal, ruh halini iyileştirmeye yardımcı olabilir. (15).
 
  • İstiridye
Vücut için gerekli minerallerden biri olan çinko istiridyede bol bulunur (16). Çinko normal makro besin öğeleri metabolizmasına katkıda bulunur. Çinko, normal karbonhidrat metabolizmasına katkıda bulunur. Diyetinizde çinko bakımından zengin olan istiridyeye yer verebilirsiniz.
 
  • Papatya
Gün boyu yaşadığınız stres, sizi kaliteli bir uykudan mahrum bırakabilir. Papatya çayının yaygın olarak bilinen sakinleştirici etkisi ile iyi bir uyku keyfi yaşayabilir, sonraki güne mutlu başlayabilirsiniz (17) .
 
  • Yaban mersini ve Böğürtlen
Son derece besleyici olan koyu renkli meyveler, yağ hücrelerinin oluşumunu azaltarak kilo kaybına neden olur (18). Bu özelliğiyle bile yaban mersini ve böğürtlen sizi mutlu eden yiyecekler kategorisinde yer alabilir. C vitamini, yorgunluk ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunur. Aynı zamanda düşük motivasyonu önler.
 
  • Kuşkonmaz
Serotonin üretimini sağlayan triptofanın en iyi kaynaklarından biridir. Kuşkonmaz, aynı zamanda hayati önem taşıyan metabolik faaliyetler için gerekli olan folat bakımından yüksektir (19).
 
  • Bal
Faydaları saymakla bitmeyen mucizevi bal, kuersetin ve kaempferol gibi faydalı bileşenler bakımından zengindir (20). Bal aynı zamanda kendinizi mutsuz hissettiğinizde ihtiyaç duyduğunuz tatlı krizini de sağlıklı bir biçimde baskılamaya yardımcı olabilir.
 
  • Yumurta

Omega-3 yağ asitleri, çinko, B vitamini ve protein bakımından zengin olan yumurta, özellikle kahvaltıda tercih edildiğinde hem uzun süre tok tutmaya yardımcı olur hem de enerji seviyesinin düşmesini engeller (21).
 

2021689-EIP400-Dynavit135

Referanslar
  1. https://www.memorial.com.tr/saglik-rehberi/kendinizi-mutlu-hissetmenizi-saglayacak-8-yiyecek
  2. https://www.healthline.com/nutrition/mood-food#2.-Dark-chocolate
  3. https://www.health.com/nutrition/6-foods-that-can-make-you-happier
  4. https://www.health.com/nutrition/6-foods-that-can-make-you-happier
  5. https://www.healthline.com/nutrition/high-potassium-foods#:~:text=9.%20Muz-,Muzlar%C4%B1n%20iyi%20bir%20potasyum%20kayna%C4%9F%C4%B1%20oldu%C4%9Fu%20bilinmektedir.,-Asl%C4%B1nda%2C%20bir%20muzda
  6. https://www.healthline.com/nutrition/what-does-potassium-do#:~:text=Your%20body%20uses%20this%20electricity%20to%20manage%20a%20variety%20of%20processes%2C%20including%20fluid%20balance%2C%20nerve%20signals%20and%20muscle%20contractions
  7. https://www.healthline.com/nutrition/mood-food#4.-Bananas
  8. https://www.healthline.com/health/bipolar-disorder/foods-for-mania-and-depression#whole-grains
  9. https://www.health.harvard.edu/blog/omega-3-fatty-acids-for-mood-disorders-2018080314414
  10. https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-grapes#TOC_TITLE_HDR_7
  11. https://www.researchgate.net/publication/346361457_Ikinci_beyin_Bagirsak
  12. https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-c-foods#:~:text=oranges%20make%20up%20a%20significant%20portion%20of%20dietary%20vitamin%20C%20intake.’
  13. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/vitamin-c-serum-benefits#:~:text=Vitamin%20C%20is%20well%20known%20for%20boosting%20collagen%20production
  14. https://www.healthline.com/nutrition/foods/spinach#vitamins-and-minerals
  15. https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric#TOC_TITLE_HDR_10
  16. https://www.healthline.com/nutrition/calcium-magnesium-zinc#benefits-uses
  17. https://www.healthline.com/nutrition/5-benefits-of-chamomile-tea#TOC_TITLE_HDR_3
  18. https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-blueberries
  19. https://www.healthline.com/nutrition/asparagus-benefits
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4020454/
  21. https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-health-benefits-of-eggs