Askorbik asit olarak da bilinen C vitamini, besin ya da besin takviyelerinden alınabilen bir vitamin türüdür1. Vücut tarafından üretilemeyen, esansiyel nitelikte olan ve suda çözünebilen C vitamini, güçlü antioksidan özelliği sayesinde vücudun sağlıklı kalmasına katkı sağlar3. C vitamininin bağışıklık sistemine de olumlu katkısı bulunur. Sağlıklı beslenme, vücut tarafından üretilemeyen ve depolanamayan C vitamininin alınması için önemlidir 4. Sıklıkla sorulan "C vitamini ne için kullanılır?" sorusunu cevaplamadan önce "C vitamini nedir?" sorusunu yanıtlamak gerekir.

C Vitamini Nedir?

Doğal besinler yoluyla günlük olarak alınması önerilen C vitamini, vücut tarafından üretilemez. Suda çözünen bir vitamin türü olan C vitamini bu özelliği sayesinde, vücut için gerekli olan bölgeye hızla ulaşır 1. Bağışıklık sisteminin güçlenmesinde ve doku yenilenmesinin hızlanmasında önemli bir rolü bulunan C vitamini, demir mineralinin emilimini de kolaylaştırır. Kemik, deri, damar gibi dokuların oluşumu, korunması ve yenilenmesinde önemli bir paya sahiptir 5.

C Vitamini Ne için Kullanılır?

Kivi, portakal, limon, çilek, kavun, ananas, domates, kırmızı biber, maydanoz, ıspanak, lahana, brokoli, karnabahar gibi meyve ve sebzelerde yüksek miktarda C vitamini bulunur6. Vücudun pek çok temel ihtiyacının karşılanmasında önemli bir yere sahip olan C vitamini, kişinin hastalıklardan korunmasında da etkilidir. Dengeli ve düzenli beslenme, günlük C vitamini ihtiyacının karşılanması için son derece önemlidir. C vitamini; kemik, kıkırdak, kas, damar, ve deri gibi dokularının oluşturulmasında önemli bir yere sahiptir. Demir emiliminde önemli bir rol oynar. Serbest radikaller olarak tanımlanan, dokulara zararlı olabilecek moleküllerle vücudun savaşması ve hücrelerin korunması için de gereklidir. "Günlük almamız gereken doz nedir?"  sorusundan önce "C Vitamininin Faydaları Nelerdir?" sorusunu yanıtlamak gerekir.

C Vitamininin Faydaları Nelerdir?

C vitamini, vücudun tüm dokularının onarımı ve gelişimi için gereklidir. Cilt, tendonlar ve kan damarlarının üretimi ve yenilenmesinde önemli bir paya sahiptir. Yaraları ve skar dokusunu iyileştirme gibi faydalarının yanı sıra demir emilimini artırmasıyla birlikte kemik, kıkırdak ve diş gibi dokuların korunmasına yardımcıdır6,7

Günlük Alınması Gereken C Vitamini Dozu Nedir?

Vücutta depolanamayan C vitamininin günlük olarak alınması gerekir. Ancak günlük doz, yaşa ve cinsiyete göre farklılık gösterir. 1-3 yaş aralığındaki çocuklarda günlük C vitamini ihtiyacı 15 mg iken 9-13 yaş aralığındaki kişilerde günlük doz 45 mg'dir. 14-18 yaş arası erkeklerin 75 mg, kızların ise 65 mg C vitamini alması gerekir. Yetişkin erkeklerde günlük olarak alınması gereken C vitamini dozu yaklaşık 90 mg'dir. Kadınlarda ise yaklaşık 75 mg'dir. Sigara ve alkol tüketenlerin günlük C vitamini ihtiyacı diğer kişilere göre daha fazladır. Bu yüzden bu kişilerin günlük olarak 35 mg daha fazla C vitamini alması gerekir. Gebe kadınların 85 mg, emziren annelerin ise günlük olarak 120 mg C vitamini alması önerilir1.

Referanslar

1- https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
2- https://www.webmd.com/diet/features/the-benefits-of-vitamin-c#1
3- https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-c-benefits
4- https://www.healthline.com/nutrition/side-effects-of-too-much-vitamin-c
5- https://www.researchgate.net/publication/329908289_Dogal_Rejeneratif_ve_Rejuvenatif_Gidalar
6- https://medlineplus.gov/ency/article/002404.htm
7- https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-c/

Lütfen bekleyiniz...