Uyku kalitesini arttırmak için ne yapmalısınız?

Gün içinde iş hayatı, okul ve aile gibi birçok şeyle meşgul oluyoruz. Hem fiziksel hem de mental olarak bizi yoran tempolu bir günün ardından kaliteli uyku uyumak, kendimizi bir sonraki güne hazırlamak için çok önemlidir. Kaliteli bir uyku daha kesin kararlar almamıza, daha hızlı reflekslere sahip olmamıza ve daha iyi odaklanmamıza yardımcı olur.
Kalitesiz bir uyku ise ertesi gün daha yorgun hissetmeye ve gün içinde meşgul olduğumuz işlerden tam verim alamamanıza neden olur. Yorgunluk, tüm dikkatimizle işimize odaklanmamızı zorlaştırırken yorgun insanlar iş hayatında daha az üretken olma eğilimi içerisindedirler. Aynı zamanda ruh halimizi de olumsuz yönde etkileyen kalitesiz uyku, başka insanlarla iletişimimizde de sorun yaşamamıza sebep olur. Kendimizi uzun süre enerjik hissetmememiz depresyon için zemin hazırlar.
Kaliteli bir uyku uyumak beyin fonksiyonlarımızı geliştirir. Aynı zamanda büyüme ve stres hormonlarını, bağışıklık sistemini, iştahı, nefes alıp vermeyi, kan basıncını ve kardiyovasküler sağlığımızın üzerinde büyük rol oynar. Araştırmalar gösteriyor ki uyku eksikliği obezite, kalp hastalığı ve enfeksiyon riskini arttırıyor. Gece boyunca kalp atış ritimleri, solunum hızı ve kan basıncı yükselir ve düşer bu kardiyovasküler sağlık için önemli bir süreçtir. Vücudumuz uyku sırasında hücreleri onarmaya ve vücudun enerji kullanımını kontrol etmeye yardımcı olan hormonları salgılar. Bu hormon değişikliği vücut ağırlığını da etkileyebilir. Devam eden araştırmalarda uyku eksikliği diyabetik ve benzeri hastalıklara da davetiye çıkarttığını gösteriyor.

Peki daha kaliteli bir uyku için neler yapmalıyız?

Yetişkinlerde vücudun ihtiyaç duyduğu uyku süresi 7 ile 8 saat arasındadır. Bu süre çocuklarda 10 saat, gençlerde ise 9 saat olarak tanımlanabilir.
Uyku kalitenizi arttırmak için;
Günlük rutin hayatınıza göre belirlediğiniz saatler arasında uyuyabilirsiniz. Aynı saatte yatmak ve aynı saatte kalmak uyku düzeniniz için oldukça önemlidir.
Uykunuzun bölünmemesi için sessiz, karanlık ve rahat bir ortamda uyuyabilirsiniz.
Gün içinde egzersiz yapmak gece daha rahat uyumanızı sağlayacaktır.
Yatmadan önce elektronik eşyalarınızdan uzak durmalısınız. Özellikle televizyon, telefon, tablet ve bilgisayardan gelen ışıklar uykuya dalmanızı engelleyebilir.
Yatmadan önce yapılan sıcak bir banyo ve kitap okumak kolayca uykuya dalmanıza yardımcı olabilir.
Uyku saatiniz gelmeden saatler önce kafein bazlı içeceklerden ve nikotinden uzak durmalısınız.
Bunlara rağmen kaliteli bir uyku uyuyamadığınızı düşünüyorsanız bir medikal destek almanızı öneririz.

Referanslar

https://newsinhealth.nih.gov/2013/04/benefits-slumber

Lütfen bekleyiniz...