K vitamini, vücudun sağlıklı kalması için gereken bir besindir. Kan pıhtılaşması ve sağlıklı kemikler için önemlidir. K vitamini, benzer kimyasal yapıları paylaşan bir grup yağda çözünen vitamindir. Hayvanlarda kısıtlı diyetlerin aşırı kanamaya yol açmasından sonra 1920'lerde ve 1930'larda tesadüfen keşfedilmiştir. Her türlü K vitamininin ana işlevi, kan pıhtılaşması, kalp sağlığı ve kemik sağlığında önemli rol oynayan proteinleri aktive etmektir (3). Birkaç farklı K vitamini türü olmasına rağmen, insan diyetinde en sık bulunan ikisi K1 vitamini ve K2 vitaminidir. Phylloquinone olarak da adlandırılan K1 vitamini, çoğunlukla yeşil yapraklı sebzeler gibi bitkisel gıdalarda bulunur. İnsanlar tarafından tüketilen tüm K vitamininin yaklaşık % 75-90'ını oluşturur. K2 vitamini fermente gıdalarda ve hayvansal ürünlerde bulunur ve bağırsak bakterileri tarafından da üretilir. K2 vitamini besin kaynakları alt tipine göre değişir. Bir alt tip olan MK-4, bazı hayvansal ürünlerde bulunur ve bakteriler tarafından üretilmeyen tek formdur. Tavuk, yumurta sarısı ve tereyağı MK-4'ün iyi kaynaklarıdır(2). İhtiyacınız olan K vitamini miktarı yaşınıza ve cinsiyetinize bağlıdır. Günlük ortalama önerilen miktarlar mikrogram (mcg) cinsinden aşağıda listelenmiştir;

K Vitamini kaynakları nelerdir? (1)

K vitamini birçok gıdada doğal olarak bulunur. Aşağıdakiler dâhil olmak üzere çeşitli yiyecekler yiyerek önerilen miktarda K vitamini alabilirsiniz:

  • Ispanak, lahana, brokoli ve marul gibi yeşil yapraklı sebzeler
  • Sebze yağları
  • Yaban mersini ve incir gibi bazı meyveler
  • Et, peynir, yumurta ve soya fasulyesi

K Vitamini eksikliği kimlerde görülür? (1)

K vitamini eksikliği çok nadirdir. Çoğu insan yedikleri yiyeceklerden yeterli miktarda K vitamini alır. Ayrıca, kolondaki bakteriler vücudun emebileceği bir miktar K vitamini yapar. Bununla birlikte, yeterli K vitamini almakta zorluk çeken bazı gruplarda K vitamini eksikliği görülebilir.

 
202121-EIP17-Dynavit3

Referanslar
  1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminK-Consumer/’
  2. ‘https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-k1-vs-k2#section3’
  3. ‘https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-k1-vs-k2#section4’