Bağışıklık sistemini güçlendiren besinler nelerdir?

Bağışıklık sistemi, görülmeyen ancak vücutta hastalık oluşturma potansiyeline sahip mikroorganizmalar ile sağlığımız arasında duran bariyerdir. Güçlü bir bağışıklık sistemi, sağlığı etkileyecek iç ve dış faktörlere karşı temel savunma mekanizmasıdır. Bazı besinlerin vücuttaki eksikliği sonrası bağışıklık sisteminin fonksiyonları olumsuz yönde etkilenebilir(4). Sigara içmemek, düzenli egzersiz yapmak, uyku düzenini korumak ve stresi yaşamdan mümkün olduğunca uzak tutabilmek ise bağışıklık sistemini destekler(2).
Vitamin çeşitleri arasından bazıları bağışıklık sistemi ile doğrudan ilişkisi göz önünde bulundurulduğunda öne çıkmaktadır.

  • Bağışıklıktan sorumlu hücreler ile kan dolaşımında bulunan koruyucu özellikteki maddelerin düzeyi B6 vitamini seviyesinden etkilenebilir (4) . B6 vitamini aynı zamanda genetik yapımızı oluşturan nükleik asidlerin sentezi ile yağ ve protein metabolizmasına dahil olarak katkı sağlar(4). Tavuk, somon gibi soğuk su balıkları ya da bitkisel olarak nohut gibi besinler B6 vitamininden zengin gıdalara örnek olarak verilebilir (1).
  • Vücutta üretilememesi ve depolanamaması nedeniyle C vitamininin günlük olarak alınması önem taşır(1). Mikroorganizmalara bağlı olarak ortaya çıkan rahatsızlıklarda bağışıklık sistemi yanıt olarak antikor adı verilen maddeler üretmektedir(7) . C vitamini savunma hücrelerinin bu fonksiyonuna destek verir(7). Portakal, greyfurt, limon gibi turunçgillere ek olarak biber, ıspanak, brokoli gibi besinler C vitamininden zengin gıdalar örnek teşkil eder(1).
Vitaminler dışında birçok mineral, hastalık oluşturma potansiyeline sahip dış tehditlere karşı bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde rol oynar.
  • Selenyum, hücresel bağışıklık ile ilgili olan glutatyon peroksidaz adı verilen bir enzimin yapısında yer alır(4). Hindi eti, süzme peynir, yumurta, ay çekirdeği ve Brezilya cevizi doğal selenyum kaynakları arasındadır(5).
  • Çinko sağlıklı bir bağışıklık sistemi adına önemi olan bir diğer mineraldir. Bağışıklık sisteminin mikroorganizmalara karşı verdiği cevabın oluşmasını sağlayan moleküllerin sentezini gerçekleştiren enzimlerin yapısında yer alarak oluşturulan bağışıklık cevabının düzenlenmesine katkı sağlar(4) . Çinko içeriği yüksek gıdaların başında istiridyeler gelir(6) . Kabuklu deniz mahsulleri dışında fasulye, fındık, kepekli tahıllar ve süt ürünleri de çinko içeren gıdalar arasındadır(6) .

Antioksidanların bağışıklık sistemine katkısı nasıl olur?

Bağışıklık sistemi sadece dış faktörler değil aynı zamanda hastalıkların oluşumuna zemin hazırlayabilme potansiyeline sahip iç faktörler ile de mücadele halindedir. Vücutta gerekli enerjinin sağlanması oksijenli solunum ile gerçekleşir. Bu mekanizma sonrası hücrede reaktif oksijen türleri oluşmaktadır(3) . Aynı zamanda yaşamın getirdiği çevresel ve psikolojik stres sonucu serbest radikaller oluşur(3). Serbest radikaller ve hücresel metabolizma sonucu oluşan reaktif oksijen türleri yaşamın kodlarını barındıran DNA’nın yapısını bozarak başta kanser olmak üzere birçok hastalığa neden olabilir.
Bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi amacıyla bu zararlı metabolitlerin uzaklaştırılması zorunludur ve vücuttan temizlenmelerine antioksidan içerikli besinler katkı sağlar. Domates, kayısı, elma, çay, üzüm, sarımsak, kiraz, bitkisel yağlar, soğan ve incir bitkisel antioksidan kaynaklarıdır(3) . Bitkisel kaynakların dışında, kabuklu deniz canlıları gibi bazı hayvansal ürünlerde de antioksidan olarak görev yapan bileşenler saptanmıştır(3)

2020480-EIP290-Dynavit120

Referanslar

1.https://health.clevelandclinic.org/3-vitamins-best-boosting-immunity/
2.https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
3.http://dergipark.org.tr/en/download/article-file/259509
4.http://www.ifrj.upm.edu.my/23%20(02)%202016/(3).pdf
5.https://www.healthline.com/health/selenium-foods#baked-beans
6.https://www.healthline.com/nutrition/best-foods-high-in-zinc#section10
7.https://www.synlab.com.tr/fileadmin/standortseiten/synlab_tr/pdf/SYNLAB_VITAMIN_C__ASKORBIK_ASIT_.pdf

 

Lütfen bekleyiniz...